
Förhandsbedöma oro
Det andra steget i metodstödet är att förhandsbedöma orosanmälan som kommit in. Det är socialtjänstens ansvar att genomföra förhandsbedömningar. Under en förhandsbedömning kan socialtjänsten enbart kontakta anmälaren och den individ som oron berör. Om det är barn eller ungdom kontaktas även föräldrar.
Nedan följer exempel på frågor som är bra att ställa, men ställ också andra frågor, om du ser ett behov av det. Titta gärna närmre på metodstödets första steg om du vill ha tips på frågor att ställa.
Återkoppla gärna till orosanmälaren för att informera om en utredning inleds eller inte.
Att tänka på
Kontakt med orosanmälaren
Exempel på generella frågor som är bra att ställa är:
Här är några exempel som kan vara bra att ställa om de inte besvaras i orosanmälan:
Kontakt med individen orosanmälan gäller
Anpassa frågorna efter den situation och den person som du möter, samt de rutiner som gäller på din arbetsplats för ett första möte med individen. Exempel på generella frågor som är bra att ställa: